معرفی هاست و انواع آن

معرفی هاست و انواع آن

احتمالا تا به حال وب سایت‌های مختلفی را چک کرده‌اید ولی آیا با خود فکر کردید که یک وب سایت چگونه راه‌اندازی می‌شود و ماهیت آن چیست؟ تمامی افراد مرورگر خود را باز می‌کنند و کی ورد خود را سرچ می‌کنند و در نهایت وب سایت مورد نظر خود را باز می‌کنند. ما در این مقاله می‌خواهیم به شما بگوییم بعد از کلیک کردن به روی یک وب سایت دقیقا چه اتفاقی می‌افتد و مفاهیمی مثل هاست و دامین دقیقا چگونه عمل می‌کنند.

اگر شما می‌خواهید یک وب سایت راه‌اندازی کنید در ابتدا باید یه آشنایی کافی با سری مفاهیم فوق داشته باشید پس تا پایان این مقاله همراه ما باشید تا بتوانید هاست مناسب خودتان را انتخاب کنید و آن را خریداری کنید.

سرور چیست؟

 

 

سرور چیست

 

 

سرور در فارسی به معنی سرویس دهنده است. در پاسخ سوال server به چه معناست باید گفت، کامپیوتری همیشه روشن و قدرتمند است که کاربران در زمان‌های متفاوت، از آن انتظار پاسخ به درخواست‌های خود را دارند. تاریخچه سرورها از سال ۱۹۸۱ تا کنون به ثبت رسیده است. سرور یا Server یک مفهوم در دنیای کامپیوتر است که می‌تواند تعاریف مختلفی داشته باشد. اما در یک تعریف جامع منظور از سرور، سیستم هایی است که وظیفه سرویس دهی و ارائه خدمات به سایر سیستم‌های دیگر را بر عهده دارند. سیستم هایی که از سرور خدمات دریافت می‌کنند، تحت عنوان خدمات گیرنده یا کلاینت (Client) شناخته می‌شوند.

منظور از اینکه یک سرور می تواند چندین کلاینت را خدمت رسانی کند چیست ؟ هر سرور به طور همزمان می تواند به درخواست های چندین کلاینت پاسخ دهد. از طرفی یک کلاینت می تواند از چندین سرور استفاده کند. یک فرآیند کلاینت ممکن است بر روی یک دستگاه اجرا شود یا ممکن است از یک شبکه به یک سرور در یک دستگاه دیگر متصل شود. سرورهای معمولی ، سرورهای پایگاه داده، سرورهای پرونده، سرورهای پست الکترونیکی، سرورهای چاپ، سرورهای وب، سرورهای بازی و سرورهای کاربردی هستند.

هاست چیست؟

هاست در زبان انگلیسی (Host) به معنای میزبان است که به بخشی از سرور گفته می‌شود. یک سرور می‌تواند به چندین قسمت تقسیم شود (تقسیم‌بندی مجازی) که به هر قسمت آن، هاست گفته می‌شود.

اگر بخواهیم هاست را از نظر لغوی بررسی کنیم می‌توان گفت Host در زبان نگلیسی به معنای میزبان است و بخشی از سرور را شامل می‌شود. اگر اطلاعاتی درباره سرور داشته باشید می‌دانید سرور به چندین قسمت تقسیم شده است که به هر قسمت آن هاست می‌گویند. می‌توان گفت هر بخش سرور یک هاست است و از یک وب سایت میزبانی می‌کند و هر فردی که می‌خواهد وب سایت راه‌‍ اندازی کند باید بعد از طراحی قالب خود به دنبال تهیه هاست مناسب باشد.

بسیاری از افراد با خود سوال می‌کنند چرا باید یک هاست تهیه کنیم و چرا نمی‌شود از سیستم خود به عنوان هاست استفاده کنیم؟

آیا از سیستم می‌توان به عنوان هاست استفاده کرد؟

 

 

هاست

 

 

همان‌طور که گفته شد، هاست بخشی از یک سیستم همیشه روشن و متصل به اینترنت است. اگر لحظه‌ای برای این سیستم اتفاقی بیفتد یا اتصال به اینترنت قطع شود، سایت شما از دسترس کاربران خارج می‌شود و دیگر کسی نمی‌تواند سایت شما را ببیند.

در شرکت‌های هاستینگ حداقل یک تیم کاردان، در ۲۴ ساعت شبانه‌روز، آماده هستند تا مشکلات احتمالی را رفع نمایند. نرم‌افزارهایی در سرورها فعال هستند که از کارکرد تمام بخش‌های سیستم، گزارش‌هایی ارسال می‌کنند تا در صورت بروز خطایی فوراً ایرادات شناسایی شوند.

اگر از سیستم خودتان استفاده کنید با بروز هرگونه مشکلی مثل قطع شدن برق، مشکل اینترنت، خرابی سخت‌افزار و… سایت شما از دسترس خارج می‌شود و برای رفع آن زمان زیادی از شما گرفته می‌شود.

در ضمن برای آشنایی کامل با نرم‌افزارهای راه‌اندازی، مدیریت و حفظ امنیت سرور هم باید آموزش‌ ببینید و به همین راحتی نیست که سیستم خود را به هاست تبدیل کنید به همین دلیل باید از شرکت‌های هاستینگ کمک بگیرید.

شما می توانید برای یک هاست با قیمت مناسب به سایت طلاهاست مراجعه کنید.

میزبانی وب چگونه کار می کند؟

بعد از معرفی هاست و پاسخ به سوال host چیست، بهتر است با کاربردهای هاست نیز آشنا شوید. سروری که وب سایت شما را میزبانی می کند یک رایانه فیزیکی است که به طور مداوم کار می‌کند تا سایت را همیشه در دسترس بازدیدکنندگان قرار دهد. خرید سرور برای میزبانی وب به شما این امکان را می‌دهد که تمام داده های وب سایت را در سرورهای اختصاص یافته به خود ذخیره کنید.

هنگامی که کاربری نام دامنه شما را در نوار آدرس مرورگر خود وارد می‌کند، سرور میزبان وب تمام فایل های لازم برای بارگیری وب سایت شما را منتقل می کند.

شما می توانید یک وب سایت را خودتان میزبانی کنید، اما توجه داشته باشید که این کار نیاز به مهارت های فنی گسترده ای دارد. میزبانی خودکار مستلزم راه اندازی و پیکربندی یک وب سرور از ابتدا، از جمله تجهیزات، زیرساخت، سخت افزار و نرم افزار می باشد. علاوه بر این، شما همچنین باید تمام کارهای تعمیر و نگهداری مداوم را نیز انجام دهید.

یک ارائه دهنده خدمات میزبانی وب تضمین می کند که وب سایت شما عملکرد بهینه و با پروتکل های امنیتی بهتری خواهد داشت.

انواع هاست

 

 

انواع هاست

 

 

در این بخش انواع هاست‌ها را برای شما دسته بندی کردیم و توضیح کوتاهی نیز برای آن آماده کردیم که به شرح زیر است:

سیستم های اشتراکی

هاست اشتراکی بسیار ارزان است اما از نظر کیفیت اصلا خوب نیست. در ادامه به توضیح بیشتر این مسئله می پردازیم.

در سرویس های اشتراکی، شرکت هاستینگ یک سرور با منابع محدود را بین کاربران وب سایت های مختلف به اشتراک می گذارد. منظور از کاربران زیاد می تواند تا ۱۰۰۰ کاربر نیز باشد. یک سرور نیز ممکن هست تا سقف ۳۰۰۰ وبسایت را میزبانی کند.

مشکل سرویس های اشتراکی در اینجاست که منابع سرور را به اشتراک می گذارند. اگر یک وبسایت به خاطر بازدید کننده زیاد تقریبا ۷۵ درصد از منابع سرور را مصرف کند، برای ۲۹۹۹ سایت دیگر تنها ۲۵ درصد منابع برای استفاده باقی می ماند.

هاست VPS  

عبارت VPS، مخفف Virtual Private Server به معنی سرور خصوصی مجازی است. این نوع هاست احتمالا محبوب ترین نوع آن در بین کاربرانیست که قصد ارتقا هاست خود را دارند است. یک VPS همچنان یک محیط اشتراکیست، اما نوع به اشتراک گذاشتن آن متفاوت است.

منابع یک سرور VPS معمولا به ۱۰ الی ۲۰ قسمت تقسیم شده و در آنها معمولا از تکنولوژی hypervisor برای تقسیم صحیح این منابع استفاده می گردد.

یک سرور VPS به اندازه کاربران خود تقسیم می شود. به عنوان مثال اگر یک VPS دارای ۱۰ کاربر، ۱۰ گیگ رم و ۲۰۰ گیگ هارد دیسک باشد، هر کاربر به صورت اختصاصی دارای ۱ گیگ رم و ۲۰ گیگ هارد خواهد بود. اگر یک وبسایت از حد مجاز رم خود عبور کند به سایر سایت ها لطمه ای وارد نخواهد شد و صرفا همان سایت دچار اختلال در بارگذاری می گردد. تکنولوژی hypervisor مسئول مدیریت ماشین های مجازیست که منابع بین آنها تقسیم شده است. در موارد بسیار نادری ممکن است، هجوم کاربران به چندین سایت از یک VPS، مدیریت کلی منابع را دچار مشکل کند.

هاست اختصاصی

هاست اختصاصی هیچکدام از اثرات منفی هاست های همسایه را ندارد، چرا که وب سایت شما به صورت اختصاصی بر روی یک سرور میزبانی می شود. این نوع هاست دارای امتیازات زیادیست اما مشکلات خاص خود را دارد.

از آنجا که کل سرور متعلق به شماست، شرکت ها به شما اجازه می دهند که به صورت کامل آن را سفارشی کنید. شما می توانید از بین انواع سیتم عامل ها یکی را برگزینید و یا مقدار حافظه و نوع پردازشگر سرور را انتخاب کنید. این گزینه ها دست شما را برای فعالیت خاصی که دارید بسیار باز می کند.

مشکلات هاست اختصاصی از آنجا شروع می شود که شما نیاز به اطلاعات بیشتری درباره کامپیوترها و تکنولوژی های سرور دارید. اما با این حال شرکت ها، هاست های اختصاصی خود را معمولا همراه با نرم افزار مدیریتی ارائه می دهند تا نحوه کار با آن آسانتر شود.

هاست های ابری (Cloud)

هاست ابری در حالت کلی مشابه هاست VPS است. بعضی از شرکت ها دیگر سرویس های VPS خود را با این نام نمی فروشند و با عناوین دیگری مانند سرویس های ابری یا سرویس های VPS ابری به فروش می رسانند.

در هاست های ابری منابع چندین سرور با یکدیگر در یک شبکه مورد استفاده و خدمات رسانی قرار می گیرند. این مسئله موجب پایداری و امنیت بیشتر شبکه می گردد. یک VPS سنتی دارای محدودیت مشخصی است که این مقدار، ماکسیمم توان سخت افزاری آن می باشد. اما در سیستم های ابری این محدودیت می تواند همیشه در حال افزایش باشد.

سخن آخر

شما می توانید با یک سایت خوب، کسب و کار خود را تا حد بسیار جلو بیاندازید؛ اما برای طراحی یک سایت عالی، نیاز به یک هاست خیلی خوب و مناسب دارید. برای تهیه یک هاست مناسب نیز، شما باید بدانید یک هاست مناسب چه ویژگی هایی دارد. در واقع اهمیت خرید یک هاست مناسب در طراحی و بهبود سایت شما بسیار زیاد است و باید آن را خیلی جدی بگیرید.

طراحی یک سایت خوب می‌تواند کسب و کار شما را پیشرفت دهد و از طرف دیگر جالب است بدانید برای طراحی یک سایت خوب نیز ما نیزا به خرید یک هاست مناسب داریم به همین دلیل در این مقاله قصد داشتیم شما کاربران گرامی را ابتدا با مفاهیم مثل هاست، انواع هاست و سرور آشنا کنیم و سپس در مقاله بعدی شما را با چگونگی خرید هاست و دامین آشنا می‌کنیم. ممنون از اینکه تا پایان این مقاله همراه ما بودید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.