چگونه رزومه بنویسیم؟

چگونه رزومه بنویسیم؟

رزومه خلاصه‌ای کوتاه از زندگی شغلی شماست و هدف شما را در یک مصاحبه کاری به خوبی بیان می‌کند و در نهایت باعث استخدام شدن شما می‌شود. شاید تا به اینجا با خود فکر کرده باشید که کار راحتی است ولی نوشتن آن یک پروسه بسیار مهم و دشوار است به دلیل اینکه رزومه کاری، فایلی است که شما را به مدیر آینده‌تان معرفی می‌کند. اگر قصد دارید در یک مصاحبه شغلی شرکت کنید ولی رزومه (CV) شغلی ندارید و همین الان تصمیم به نوشتن آن کردید، نگران نباشید چرا که در این مقاله قصد داریم شما را گام به گام با چگونگی نوشتن رزومه آشنا کنیم. پس تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

رزومه چیست؟

رزومه چیست؟

 

رزومه (Resume) سندی است که سوابق تحصیلی، شغلی و دستاوردهای یک فرد را درجهت کسب یک موقعیت شغلی بیان می‌کند. به طور بدیهی یک رزومه خوب باید اطلاعات تحصیلی و شغلی شما را به بهترین نحو به کارفرما منتقل کند. از دیدگاه دیگر رزومه یک سند بازاریابی است و شما با استفاده از این سند باید برای خودتان فرایند بازاریابی را پیش بگیرید و با توجه به این سند توانایی‌ها، مهارت‌ها خود را به کارفرما بفروشید تا او قانع شود که شما را برای درخواست شغلی مورد نظر قبول کند.

یک رزومه حرفه‌ای باید جوری طراحی شود که اطلاعات مربوط به سابقه‌های شغلی شما نقاط ضعف شما را بپوشاند. شاید با خود فکر کنید یک رزومه حرفه‌ای حتما باید در یک کاغذ گلاسه و یا … چاپ شود ولی اینطور نیست و رزومه سندی است برای شما و این اختیار را دارید که بر طبق سلیقه خود آن را تزئین کنید. رزومه شما می‌تواند بر روی یک کاغذ A4، فایل PDF، یک سایت شخصی و … باشد. در ادامه مقاله به شما خواهیم گفت که چگونه می‌توانید یک رزومه حرفه ای بنویسید. پس در ادامه با ما همراه باشید.

 

5 گام اساسی برای نوشتن رزومه حرفه‌ای

 

۱. انتخاب مناسب‌ترین ساختار

5 گام اساسی برای نوشتن رزومه

 

اولین و مهم‌ترین گام برای ساخت یک رزومه انتخاب یک ساختار مناسب است. اکنون سه ساختار برای رزومه وجود دارد که بسیاری از کارجویان از آن استفاده می‌کنند که به شرح زیر است:

  • کرونولوژیکال
  • ساختار عملکردی
  • ساختار ترکیبی

هرکدام از ساختارهای فوق دارای مزایا و معایبی است که در ادامه درباره آن بحث می‌کنیم.

 

رزومه با ساختار کرونولوژیکال

می‌توان گفت رزومه کرونولوژیکال (Chronological Resume) یا زمان‌بندی معکوس یکی از مشهور‌ترین ساختارها برای تدوین یک رزومه است و برای تمامی کارجویان مناسب است. در ساحتار زمان‌بندی معکوس سابقه کاری و اشتغال شما براساس تاریخ و آخرین موقعیت کاری شما لیست می‌شود تا به اولین تجربه کاریتان برسد.

برای اینکه همه چیز را درباره رزومه کرونولوژیکال بدانید پیشنهاد میکنم مقاله رزومه کرونولوژیکال یا رزومه زمانی معکوس چیست؟ مطالعه کنید.

 

رزومه با ساختار عملکردی

تمرکز اصلی رزومه عملکردی (Functional Resume) بر روی مهارت‌ها، توانایی‌های کارجو است و تجربه و سوابق شغلی شما اهمیت زیادی ندارد. این ساختار برای افرادی انتخاب می‌شود که شغل‌های زیادی را تجربه کردند و یا گپ زمانی تا بازه زمانی استخدام آنها وجود دارد.

 

رزومه با ساختار ترکیبی

رزومه ترکیبی (Combination Resume) المان‌ای مختلف ساختار زمان بندی و عملکردی که در فوق برای شما توضیح دادیم را باهم ترکیب می‌کندو جالب است بدانید این نوع ساختار بیشتر توسط افراد متخصص و حرفه‌ای استفاده می‌شود که توانایی‌ها و مهارت‌های زیادی دارد. در ساختار ترکیبی بخش سوابق و مهارت کاری با جزئیات دقیقی نوشته می‌شود. همانطور که گفتیم اگر قصد نوشتن رزومه دارید در ابتدا باید نوع ساختار رزومه خود را براساس مهارت و توانایی‌هایتان مشخص کنید.

 

کدام ساختار رزومه برای کارجویان مناسب است؟

 

کدام ساختار رزومه برای کارجویان مناسب است؟

 

برای پاسخ به سوال فوق باید گفت ساختار کرونولوژیکال برای تمامی افراد با هر سابقه شغلی مناسب است و می‌تواند بهترین انتخاب برای فرد باشد و از طرف دیگر بیشتر کافرمایان نیز به این نوع ساخار عادت دارند و این نوع ساختار یک نوع ساختار استاندارد است. البته نمی‌توان گفت رایج بودن این ساختار یعنی ایده‌آل بودن آن، اگر شما چندین شغل داشته‌اید و در بازه‌های کوتاه آن را عوض کردید و یا در حوزه کاری خود متخصص هستید ولی یه مدت زمان کوتاه کار نکرده‌اید، بهتر است برای رزومه‌ی خود از ساختارهای مدرن‌تری استفاده کنید مانند ساختار عملکردی و ترکیبی.

 

۲. طبقه‌بندی اطلاعات تماس

 

ساختار مناسب برای رزومه

 

حال که ساختار رزومه خود را مشخص کردید باید اطلاعات تماس خود را پر کنید تا کارفرما بداند هویت شما چیست و چگونه می‌تواند با شما تماس بگیرد. پس برای راه‌های ارتباطی باید اطلاعات را به صورت زیر درج کنید:

  • نام: برای نوشتن نام خود از بزرگ‌ترین فونت نسبت به نوشته‌های دیگر استفاده کنید.
  • شماره تلفن همراه: شماره تلفن همراه خود را و امکان دریافت پیام صوتی را بنویسید.
  • آدرس ایمیل: در رزومه خود حتما آدرس ایمیل خود را درج کنید.
  • حساب کاربری لینکدین: حساب کاربری لینکدین خود را بر روی رزومه خود درج کنید و حتما پروفایل خود را بروز نگه دارید.(لینکدین چیست؟)

 

۳. نوشتن مقدمه رزومه

 

رزومه نویسی

 

یک رزومه خوب حتما یک مقدمه خوب را در خود جای داده است. به طور مثال فرض کنید می‌خواهید مقاله‌ای را بخوانید و در ابتدا به سراغ مقدمه آن می‌روید و زمانی که مقدمه توانست به خوبی شما را جذب کنید به سراغ بقیه مطلب می‌روید. دقیقا مقدمه رزومه نیز همان نقش را دارد و شما هر چه قدر بتوانید مقدمه‌ی خوبی برای خود بنویسید احتمال می‌رود که کارفرما نیز به آن مقدمه جذب می‌شود و رزومه شما را چک می‌کند.

 

۴. برجسته‌سازی سوابق کاری مرتبط

به طور کلی می‌توان گفت بخش سوابق کاری یکی از مهم‌‌ترین بخش‌های یک رزومه به حساب می‌آید، زیرا مهارت و شایستگی‌های شما در آن جا درج می‌شود. شاید با خواندن این جمله از نداشتن سوابق کاری خود نگران شده باشید ولی جالب است بدانید اگر شما نیز هیچ گونه تجربه کاری ندارید می‌توانید فیلد سوابق کاری را با سوابق مرتبط عوض کنید و فعالیت‌های داوطلبانه خود و واحدهای عملی دانشگاه خود را بنویسید.

اگر می‌خواهید اطلاعات دقیق و جامعی از سوابق کاریتان به کارفرما منتقل کنید بهتر است که بازه زمانی شغلی خود را بر اساس ساختار کرونولوژیکال انتخاب کنید. برای هر شغل باید اطلاعاتی از آن درج کنید که باید به صورت زیر آن را بنویسید:

  • نوشتن عنوان شغلی
  • نام محل کار
  • موقعیت مکانی محل کار(شامل شهر و کشور)
  • تاریخ آغاز و پایان همکاری

توجه داشته باشید اگر هنوز در یک سازمان مشغول به کار هستید در ادامه نوشتن تاریخ شروع همکاری باید عبارت” در حال حاضر” را بنویسید.

 

۵. تعیین یک بخش مشخص و واضح برای سوابق تحصیلی

در یک رزومه خوب باید یک بخش شفاف و واضح برای سوابق تحصیلی درج شود و این بخش زمانی مهم می‌شود که کارجو به تازگی فارغ التحصیل شده است و تجربه کاری آنچنانی ندارد. پس می‌توان نتیجه گرفت اگر به عنوان یک دانشجو تازه فارغ التحصیل شده یا متخصص تجربه کمی دارید ولی درسهای دانشگاهی خود را با نمرات بالا پاس کرده‌اید، می‌توانید فیلد تحصیلات را با دقت بیشتری پر کنید.

از طرف دیگر اگر در حوزه شغلی خود حرفه‌ای هستید و تجربه بالایی دارید نیازی نیست با جزئیات سوابق تحصیلی خود را پر کنید و فقط کافیست خلاصه کوتاهی از آن درج کنید.

 

سخن آخر

همانطور که در این مقاله اشاره کردیم رزومه ای حرفه ای است که بتواند در مدت زمان کوتاه توجه کارفرما را به خود جلب کند و او را ترغیب کند که ادامه رزومه شما را چک کند و در نهایت با شما تماس بگیرد.

اگر از رزومه نویسی می‌ترسید و آن را یک کار غیر ممکن می‌دانید بهتر است به شما بگوییم نگران نباشید به دلیل اینکه بسیاری از سایت‌ها هستند که شما با یک سرچ ساده می‌توانید به آنها برسید و رزومه خود را به صورت آنلاین پر کنید و ساختار رزومه خود را نیز انتخاب کنید. ممنون از اینکه تا پایان این مقاله همراه ما بودید.

 

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.